کد مطلب:277211 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

تأمین عدالت اجتماعی و امنیت عمومی
در فرازی از بشارت های كتاب اشعیا آمده كه در زمان آن حضرت، عدالت اجتماعی برقرار خواهد گردید و امنیّت عمومی به وجود خواهد آمد به گونه ای كه مردم در صلح و صفا و صمیمیّت زندگی كنند و بهایم با هم سازش نمایند و در كنار هم با آسودگی بیاسایند:



[ صفحه 318]



«آنگاه انصاف در بیابان ساكن خواهد شد، و عدالت در بوستان مقیم خواهد گردید. و عمل عدالت، سلامتی و نتیجه عدالت، آرامی و اطمینان خاطر خواهد بود تا ابد الآباد. و قوم من در مسكن سلامتی و در مساكن مطمئن و در منزلهای آرامی ساكن خواهند شد». [1] .

تردیدی نیست كه این بشارت به زمان مهدی موعود (علیه السلام) اشاره دارد؛ زیرا فقط آن حضرت است كه تمام جهان را پر از عدل و داد می كند، و ریشه ظلم و فساد را از بیخ و بن بر می كند، و صفا و صمیمیّت را به عالم انسانیّت بر می گرداند.

و اینك برای این كه روشن شود تمام فرازهای بشارت مزبور از دولت با سعادت آن یگانه منجی عالم خبر می دهد، به احادیث چندی كه در این زمینه می آوریم، توجّه فرمایید.

1 ـ در احادیث متواتر از طریق شیعه و سنّی از حضرت رسول اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده كه در مورد ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) فرموده است:

«فیَمْلاَُ الاْرْضَ قِسْطاً وَعَدْلا، كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً». [2] .

«زمین را پر از عدل و داد می كند، همچنان كه پر از ظلم و ستم شده است».

2 ـ ابو سعید خدری از پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت كرده است كه فرمود:

«تَأوی إلیه اُمَّتُهُ كما تأوی النَّحْلُ إلی یَعْسُوبِها یَمْلاَُ الأرْضَ عَدْلا كما مُلِئت جَوراً، حتّی یَكُونَ النّاسُ عَلی مِثْلِ أمرِهِمُ الأوَّل لا یُوقِظُ نائماً وَلا یُهْرِیقُ دَماً». [3] .

«اُمّت اسلامی به سوی او پناه می برند، آنچنان كه زنبوران عسل به سوی ملكه خود پناه می برند. عدالت را در سراسر گیتی می گستراند همچنان كه پر از ستم



[ صفحه 319]



شده، تاجایی كه صفا و صمیمیّت صدر اسلام را به آنها باز می گرداند. خفته ای را بیهوده بیدار نمی كند (آسایش كسی را بر هم نمی زند) و خونی را (به ناحق) نمی ریزد».

3 ـ همچنین ابو سعید خدری از رسول اكرم (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت كرده است كه در توصیف آن حضرت فرمود:

«ساكنان زمین و آسمان به او عشق میورزند. آسمان بارانش را فرو می فرستد، زمین گیاهان خود را می رویاند، زنده ها آرزو می كنند كه ای كاش نیاكانشان زنده بودند و آن عدالت و آرامش را مشاهده می كردند». [4] .

4 ـ و نیز ابو سعید خدری از آن حضرت روایت كرده است كه فرمود:

«یَخْرَجُ فی آخِرِ اُمَّتی الْمَهْدِی، یَسْقِیهُ الله الْغَیثَ، و تُخْرِجُ الأرْضُ نَباتها، وَ یُعْطِی الْمالَ صَحَاحاً، وَ تَكْثُرُ الماشِیَة، وَ تَعْظُمُ الاُمَّةِ». [5] .

«در پایان روزگار اُمّت من، مهدی (علیه السلام) خروج می كند. خداوند در زمان او زمین را با باران رحمتش سیراب می نماید و زمین گیاهانش را می رویاند. او ثروت را به طور مساوی بین مردم تقسیم می كند. در آن زمان چهارپایان در جهان فراوان شود و اُمّت بسیار بزرگ و شكوهمند گردد».

5 ـ حذیفه یمانی از آن حضرت روایت نموده كه در ضمن حدیثی فرمود:

«فَیفَرَح به أهْلُ السَّماء وَ أهْلُ الأرْض وَ الطَّیْرُ وَ الوُحُوشُ وَ الْحِیْتانُ فی الْبَحْرِ». [6] .

«ساكنان آسمان، مردم روی زمین، پرندگان هوا، درّندگان صحرا، و ماهیان دریا همه و همه از او خشنود می شوند».

از این روایات به خوبی استفاده می شود كه در دولت عدالت پیشه حضرت مهدی (علیه السلام) همه مردم و موجودات از عدالت آن بزرگمرد الهی بهره مند خواهند شد، و همه انسانها، پرنده ها، چرنده ها و حیوانات اهلی و وحشی همگی در سایه دولت



[ صفحه 320]



عدالت گستر آن حجّت خدا در آسایش و امنیّت زندگی خواهند نمود. و از این رو، همه موجودات و مخلوقات خدا از وجود پر خیر و بركت آن موعود آسمانی فرحناك و شادمان و از حكومت عادلانه آن حضرت راضی و خشنود می باشند.


[1] كتاب مقدّس، كتاب اشعياي نبي، ص 1046 باب 32، بندهاي 16 ـ 18.

[2] مستدرك حاكم، ج 4، ص 465 ـ عقد الدرر، ص 219، باب 8 ـ البيان كنجي شافعي، باب 1، ص 93، و بسياري ديگر از منابع معتبر اهل سنّت. جهت آگاهي بيشتر به كتاب المهدي الموعود المنتظر عند علماء أهل السنّة والإماميّة، باب 1، ص 18، ح 15. و كتاب نفيس منتخب الاثر، ص 247، فصل 2، باب 25 مراجعه فرماييد.

[3] الملاحم و الفتن، ص 147، باب 149 ؛ منتخب الاثر، فصل 7، ص 478، باب 7، ح 2 ؛ البرهان متقي، باب 1، ص 78،ح 19.ح 19.

[4] بحار الانوار، ج 51، ص 104 ـ عقد الدرر، باب 1، ص 38.

[5] مستدرك حاكم، ج 4، ص 588 ـ منتخب الاثر، فصل 7، ص 473، باب 4، ح 1.

[6] منتخب الاثر، فصل 7، ص 473، باب 3، ح 3 ؛ الحاوي للفتاوي، ج 2، ص 82.